Minulosť je plná paradoxov. O významnom paradoxe našich nedávnych dejín bude pojednávať téza zvolená pre druhé kolo regionálnych turnajov. Koniec roka 1989 si budeme navždy pamätať ako obdobie politických a spoločenských zmien, ktoré vyvrcholili odstúpením komunistickej vlády Československa a vyhlásením slobodných demokratických volieb. Mnohí zanietení tvorcovia totalitného režimu však po nežnej revolúcii nestratili svoje pozície ako vysoko postavení úradníci štátnej správy, alebo sa zúčastnili volieb a v politike sa udržali.
Nastala paradoxná situácia, kedy sa národ v revolúcii síce rozhodol vybrať cestou k demokracii a prosperite, no o jeho ďalšom smerovaní rozhodovali aj mnohí ľudia, ktorí demokratizácii desiatky rokov bránili.
Dnes môžeme s odstupom hodnotiť, ako spravodlivý a efektívny bol tento postup, kam nás dostal a aké alternatívy sa nám mohli ponúkať. Bola nežná revolúcia až príliš nežná?
Definície
- Kto sú ľudia, ktorí tvorili a udržiavali komunistický režim v Československu a zároveň sa podieľali na vedení štátu po roku 1989? V rámci researchu odporúčame zamerať sa na významné osobnosti (nie len) v ľavicových stranách pôsobiacich po revolúcii.
- Pre účely debaty môže byť prospešné definovať, čo chápu debatéri a debatérky pod pojmom vedenie štátu. Ide len o angažovanie sa na najvyšších pozíciách, alebo akákoľvek participácia, napr. aj vedúce pozície v samosprávach? Odporúčame zvážiť dopady, ktoré mohli mať tie-ktoré funkcie na výzor a fungovanie nového štátu a venovať sa tým najvýraznejším.
- Tímy sa môžu zamyslieť aj nad tým, akou formou a v akej miere malo byť týmto ľuďom zabránené podieľať sa na vedení štátu – napr. odňatím pasívneho volebného práva.
Čo očakávame od debaty?
- Debata je retrospektívna, hodnotí určité rozhodnutie z minulosti. Úlohou súhlasného tímu je ukázať, prečo bolo toto rozhodnutie nesprávne, respektíve prečo by bolo bývalo lepšie, ak by sa národ v roku 1989 rozhodol inak – podľa tézy.
- Súhlasný tím však nemusí toto rozhodnutie hodnotiť iba z pohľadu spravodlivosti či principiálnej správnosti. Ponúka sa mu možnosť vykresliť alternatívnu realitu, ktorá by bola nastala, ak by sa opatrenie opisované tézou pred 35 rokmi bolo zaviedlo.
- Úlohou nesúhlasného tímu bude naopak vysvetliť, prečo takéto rozhodnutie dávalo zmysel, a to buď principiálne alebo vzhľadom na ďalší vývoj krajiny. Oba prístupy je možné skombinovať.
- Očakávame, že vzhľadom na skorý rozpad Československa po Nežnej revolúcii sa bude debatovať primárne o Slovensku. Použitie relevantných príkladov z kontextu Českej republiky (napríklad prístup k ŠtB) je však jednoznačne prípustné.
- Debata by sa ideálne nemala zaoberať zavádzaním takéhoto opatrenia v roku 2025, má sa zaoberať jeho hypotetickým zavedením bezprostredne po Nežnej revolúcii.
Možné spory
- Aké hodnoty mali ľudia, ktorí viedli KSČ? K akým hodnotám sa hlásili tí, ktorí sa podieľali na páde komunistického režimu? Sú tieto hodnoty kompatibilné?
- Akým spôsobom sa ľudia, o ktorých hovoríme, vysporiadali s vlastnou minulosťou v komunistickej strane? Akým spôsobom o nej hovoria? Akú politiku praktizovali neskôr?
- Je naozaj možné zmeniť zmýšľanie, správanie sa a hodnotovú orientáciu v rámci takých rozdielnych smerov, akými sú komunizmus a demokracia?
- Ako vyzeralo Slovensko krátko po Nežnej revolúcii? Aké boli dôsledky privatizácie alebo iných negatívnych javov tohto obdobia? Čím bol tento stav spôsobený?
- Ako by vyzeralo Slovensko (príp. Česká republika) dnes? Akú silu a úlohu by zastávala ľavica v našej politike a spoločnosti? Aké sú výhody a nevýhody týchto možností?
- Ako by dnes vyzerala slovenská zahraničná politika?
- Aké mohlo byť „dedičstvo“, ktoré si politici priniesli z pôsobenia v Komunistickej strane? Čo mohla spôsobiť pretvárka, nedostatok etiky alebo oportunizmus v politike po roku 1989?
- Ako (a či vôbec) môže tento fakt ovplyvňovať stav dnešného Slovenska (príp. Českej republiky)? Môžeme aj dnes pozorovať pozostatky komunizmu, ktorý sa preniesol aj do základov mladého demokratického štátu?
- Kto by týchto ľudí vo vrcholných pozíciách nahradí. Nechýbali by nám vzdelaní ľudia so skúsenosťami?
Internetové zdroje
Základy
- https://www.aktuality.sk/clanok/150143/komentar-revolucia-poziera-svoje-deti/
- Zákon o nemorálnosti a protiprávnosti komunistického systému v SR
- Zákon o nemorálnosti a protiprávnosti komunistického systému v ČR
Zmeny Slovenska po Nežnej revolúcii
- https://vedanadosah.cvtisr.sk/ludia/nezna-revolucia-priniesla-najdlhsie-obdobie-demokracie-v-nasej-spolocnosti/
- https://www.attelier.sk/nezna-revolucia/
- Diplomová práca o analýze privatizácie na Slovensku po roku 1993
- https://en.wikipedia.org/wiki/Lustration
Analýza socializmu v ČSSR
- https://dennikn.sk/162979/socialisticky-realizmus-teror-presvedcenie-statom-riadena-prostitucia/
- http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7063
- https://buraniemytov.sk/socializmus-realita-namiesto-mytov/
- https://web.archive.org/web/20150802184542/http://aktualne.atlas.sk/upn-odhaluje-dalsie-ciny-komunistickeho-rezimu/dnes/kauzy/
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Komunistický_režim_v_Československu
- https://www.ustrcr.cz/uvod/antologie-ideologickych-textu/pouceni-z-krizoveho-vyvoje/pouceni-z-krizoveho-vyvoje-historicky-kontext/
- https://www.respekt.cz/tydenik/2003/22/statni-bankrot-vzor-1953?gift=hyx45jmlp8 (Článok odomkol Adam Dzurilla, vážený člen tézového výboru, za čo mu v mene tézového výboru veľmi ďakujeme – Braňo)